УГОДА

ברית חדשה (Бріт Хадаша)

Виставка Тетяни Скоромної

Галерея ICONARTвул. Вірменська, 26,Львів, 79008, Україна
12.00 - 18.00 (Вт-Нд)понеділок - вихідний
25 квітня - 18 травня 2025

ברית חדשה (Бріт Хадаша)– це Новий завіт, угода, що являється інтимним союзом, відображеним в серцях, між Богом і Людиною. Найточніший опис цього поняття читаємо в Єремії 31:33 ("Бо це ось отой Завіт, що його по цих днях складу з домом Ізраїля, каже Господь: Дам Закона Свого в середину їхню, і на їхньому серці його напишу, і Я стану їм Богом, вони ж Мені будуть народом!"). 
Цей союз – вірність обітниць Божих та укладання угоди з Людиною, я хочу розкрити на цій виставці, представивши сім композицій: «Адама», «Ноах. Поділ землі», «Авраам і Сарра», «Нехуштан», «Реваш», «Розстріляна плащаниця» і «Драбина небесна».
Створення фізичного світу або ж перетворення ідеї Божої в матеріальний світ на івриті звучить як «Берешіт»– «Буття», а точніше «ПЕРЕД Буттям». Це перша композиція, з назвою «Адама» - це перший безумовний завіт – дар життя і благословення. В цій роботі відображено прояв вічної суті Творця в творінні. 
«Ноах. Поділ землі» – це робота, в який відображена ПЕРША УГОДА чи союз Бога з майбутнім людством в особі Ноя. На цій композиціі бачимо зображення поділу Землі між потомством Ноя, а власне, його трьома синами. Веселка в цьому союзі є символом незворотності Благословіння Бога в особі Адама, що переходить на нащадків Ноя.
Мої особисті переживання обітниць Божих і союзу Авраама з Богом, як нащадка (Буття 12:1-3)  «…розмножу тебе, як зорі на небі і пісок морський» (Буття 22:17) я відобразила в композиції Авраам і Сара, виконавши їх на чорноморській камбалі (сушеній і обробленій рибі). Це є українською давньою чумацькою традицією, яка походить з моєї малої батьківщини - Черкащини. 
«Нехуштан» робота, в якій показано нерозривність обіцянки і пряму спадкоємність, вірність Божих обітниць для Його народу. На цьому триптиху ми бачимо розвиток сюжетної лінії історії пророка Моісея - спасіння від смерті через віру, що тепер відображена в розмові Ісуса із Никодимом. 
Реваш – це неписьменний договір, угода, що донедавна існував у нашій культурі Карпатських гір. Це угода між господарем і вівчарем, вирізьблена знаками і символами на дерев'яних дощечках. В даній роботі Ісус є господарем, а Петро - пастухом, що укладають угоду по-гуцульськи. 
«Розстріляна плащаниця» - це показова Божа вірністьІсуса, що добровільно вніс Собою заставу, щоб відвернути вирок смерті. На цій роботі я показую наше ставлення сьогодні до Нього. 
«Драбина Небесна» – це завершення Обітниці Того, Якого Яків бачив увісні, фізично проявлена.Так, як Адам, призначений для вічності, так і Ісус, та в Ньому всі ми, є здійсненням обіцянки Вічного Отця Бога для вічного життя. 
Створюючи ці композиції, я неодноразово зверталася до першоджерел Слова Божого. Адже саме Тора на Івриті дає найширше розуміння суті Божого задуму, щодо нас і наша участь в Ньому. 
Всі роботи я робила на брашированому (живому) дереві, давніми технологіями енкаустики, жовткової темпери, інкрустуючи та доповнюючи роботи склом та металом.

Диптих «Адама». Тетяна Скоромна

Диптих «Адама» 

130х130х15см Дерево, камінь, скло, гаряча енкаустика (віск, сухий пігмент), жовткова темпера2025р. 

Триптих Адама – це моя спроба відобразити ПЕРЕДБУТТЯ, ідеї Творця в творінні. Робота складається з двох площин, складених у восьмикутну зірку. Перша площина – відображення матеріального, земного. Друга – у вигляді сувою - образ всього невидимого, небесного. 
Все це поєднується в кульмінації творіння людини - Адама, без якого неможливе здійснення задуму. Це є ключем, де він є розкриттям сенсу Буття. Склянна куля покладена на глиняну плиту (теракот), відображає поєднання небесного і земного, що уособлює собою створення Едемського саду, раю, повний захист Божий, де можливе саме втілення життя в образі людства. 
Площина неба має дверцята і, розкриваючи їх, - розкриваємо сувій неба. Ми стаємо свідками процесу Буття, яке підтверджується Його подихом, Духом Святим. Таким чином, відкриваючи дверцята, ми бачимо фізично ствердження життя в зародках насіння, тварин, птахів, риб, до яких ми залучені через Адама, де Адам посередник неба і землі.

Illustration

«Ноах. Поділ землі» 

175х146 см
Дерево, ковчег, левкас, жовткова темпера, гаряча енкаустика, (віск, сухий пігмент)
2025р. 

Ковчег (Тева) – один із символів Божих обіцянок, заключених з Ноєм, як «новою людиною», що Бог зберіг його через його вірність, після великого потопу. І сказав Бог Ною і синам його з ним:«Ось я укладу завіт мій між вами із нащадками вашими, після вас, із усякою душою живою, що з вами із птахами, із худобою, із усіма звірами земними, які з усіма, що вийшли з Ковчега, із усіма тваринами земними, укладу завіт Мій з вами, що не буде більше знищена всяка плоть, водами потопу, не буде вже потопу та спустошення землі. 

Ной вступив в «особистий союз» з Богом, коли він погодився будувати Ковчег, вже після потопу в цей союз входило все сімейство Ноя, і все майбутнє потомство. Це вже «союз не з тобою», це - «союз з вами», Ной є батьком усіх народів, а також зразком господарювання на землі. Символом союзу і угоди - є знак веселка (Буття 9.1-13.).
На цій композиції можна бачити поділ світу між синами Ноя - Сіма, Хама і Яфета. Схід дістався Сімові, звідки всі семіцькі народи, Хамові – Південна частина, Афетові – Північна і Західна. 
Також це умовний поділ на промисли людства - скотарства, землеробства і збиральництва. Композицію я ділю за золотим перетином, безкінечно розділяючи землю, намагаючись знайти своє місце на цій землі. Центром композиції по золотому перетину є чаша та виноградна лоза, до якої долучений Ной, як садівник. Ной, проростивши лозу, і споживши плід (виноград), долучився до Вічності, до Вічних Обітниць.

Диптих «Авраам і Сарра». Тетяна Скоромна

Диптих «Авраам і Сарра» 

32х85 см
Чорноморська камбала (риба), жовткова темпера, дерево, гіпс, камінь, патина, скло.
2025р

Ця композиція - ще один завіт, який був узгоджений між Богом та Авраамом. Бог пообіцяв зробити великий нарід з його потомства, возвеличивши його, і дати духовний достаток та розвиток, благословення через нього для всіх племен людських. 
(Буття 12. 1-3.) Знаком цього завіту було обрізання крайньої плоті людей, всіх чоловіків з роду Аврама. (Буття 17. 2-12.) Бог назвав Аврама батьком багатьох народів, відобразивши це літерою з Свого Імені в імені Аврам - в продовженому АвраАм. 

Таким чином додавння літери «А» , вкладене благословіння переходить і на його близьких.... Сара стає СарРа. «Сара, жінка твоя, нехай не кличеться вже, Сара, бо ім'я їй Сарра. І поблагословив її теж: "З неї дам сина тобі і благословлю її і стануться з неї народи і царі народів будуть з неї."(Буття 17:15-17.) Після випробування Аврама Бог пообіцяв: "Я поблагословлю тебе, вельми, і дуже розмножу потомство, як зорі на небі, та як пісок на березі моря. Твої потомки займуть міста своїх ворогів". 
Цю композицію я виконала на чорноморській камбалі (сушеній рибі). Малювання на рибі – наша українська традиція, що була розповсюджена серед чумаків і торговців. З своєї юності я була знайома з нею, адже вона виникла на теренах місця мого народження - Черкащині. Малювання на рибі мало сакральне значення, риба – символ Тіла Христового. Рибу, як сакральний образ, вішали на вози чумаки і вона слугувала спеціфічним оберегом та нагадуванням присутності Бога з подорожніми. 
Камбала Чорноморська – плоска риба, що пересувається по піску і мешкає на дні моря. Саме на її шкірі я зобразила Авраама і Сарру, адже це прекрасна основа для ілюстрації передання глибокого змісту Божої обітниці, згадку "морського піску і зірок на небі." Пересуваючись по морському дну, обидва ока камбали спрямовані через товщу води на небо, до зірок. Саме Авраам і Сарра на рибі, як символ Тіла Христового, відображає обітницю, в поєднані з незчисленним потомством, "як піску та зорями на небі", куди був націлений погляд Авраама, так як і дивного створіння Божого - Чорноморської камбали. 
В наш складний час, як і в часи Авраама, теж неодноразово піднімаємо свої очі до неба, "вимушено подорожуючі українці".

Триптих «Нехуштан». Тетяна Скоромна

Триптих «Нехуштан»

60х120 см Дошка, гаряча енкаустика (віск, сухий пігмент) 2025р 

Композиція Нехуштан. Івана 3. 14-15. "Кожен, хто не народиться з гори, той не може побачити Божого Царства, як Моїсей підніс змію в пустелі, так мусить бути піднесений і Син Людський, щоб кожен, хто вірує в Нього, мав життя вічне". 
В цій композиції я розкриваю уривок з Євангелія від Івана, - розмову Ісуса з Никодимом. Через цей образ (роботу) я зосереджуюсь на поновленню, чи обновленню завіту, підтверження угоди, де Никодим, що є частиною єврейського правосуддя, Сиднедріону, є спадкоємцем Моїсеєвого закону, який переусвідомлює Ісуса і шукає спасіння для свого Божого народу від поневолення. 

Як на мене, особливо знаковим є місце, де відбувається їхня зустріч. Я його ототожнюю з місцем, про яким ми дізнаємся з благословіння Якова, сина Іуди, (Буття 49-10-12). Шило, що в перекладі з Івриту, означає «примиритель» або «приготовлений». Це місце, приготування народу Ізраїля перед входженням в Землю Обітованну. Потім назва міста трансформувалася в назву «Шило ам», де додаток "Ам" – народ, спільнота, люди, які разом, в ім'я ідеї.
Никодим, як суддя, ототожнюється з Моїсеєм, суддею і законодавцем. Моїсей для спасіння пустельного народу отримав настанову від Всевишнього в піднесенні НЕХУШТАНА - мідного змія – спасіння від смерті народу. В розмові з Никодимом з уст Ісуса можемо чути одкровення та настанову Никодиму. На центральній частині триптиху, ми бачимо здійснення обітниці, яку Він відкрив в розмові з Никодимом. (Івана 3.13.18). 
Ця обітниця стосується не тільки синів ізраїлевих, а й усіх народів і племен, що прийшли та повірили в єдиного Бога.

Illustration

Триптих «Реваш»

60х120 см Дошка, гаряча енкаустика (віск, сухий пігмент) 2025р 

Для розуміння цієї роботи, я розкажу про одну з наших традицій поширену в Карпатах, почуту від етнографа Василя Івановича Тупилюка. Ото ж, коли відбувався випас худоби на полонині весною, між власником худоби і пастухом укладалася угода. Обидві сторони домовлялися, скільки овець чи іншої худоби віддавалися на пашу, скільки вівці дають молока та яким розпізнавальними знаками позначали худобу, а також яка плата буде за роботу вівчаря. 

Усю інформацію вирубували на невеличкій дощечці у вигляді засічок, великих чи маленьких трикутників, просвердлених дірочок і так далі. Потім цю дощечку розколювали навпіл так, щоб вона розколювалася по волокнах дерева і обидві дощечки несли на собі зарубану інформацію. Одна з дощечок лишалася у пастуха, інша - у власниках худоби. Називалися такі дощечки РЕВАШ. 
Восени, по закінченню випасу худоби, вівчар повертав її власнику і просив оплату. Для звірення інформації дощечку вівчаря і дощечку власника худоби складали докупи. Відносно перевіреної інформації відбувався розрахунок і таким чином дотримувалося виконання домовленостей. 
На композиції «Реваш» можна бачити центральну частину, де Ісус дає Реваш Петру і проголошує: «паси Мої вівці.». Верхня частина триптиху – 12 овець, що символізує 12 апостолів. По центру Лемківський хрест, адже ця робота присвячена всім Лемкам розсіяним по світу. Нижня частина Триптиху – вішак, що я знайшла його на руїнах покинутоі гуцульської хати, на якому висять 12 ревашів - символ 12 договорів. Ці реваші вирізьбив знавець Гуцульщини - Тупилюк Василь Іванович. 
Цією роботою я хотіла вказати, що Бог дає нам, як народу, окремим етнічним групам всілякі таланти і вміння, з яких ми творимо неповторну культуру. І, на прикладі наших лемків, маємо розуміти, що прийде час і Ісус прийде зі своєю частиною реваша, і звірить з нашою частиною. Треба пам'ятати і берегти, і цінувати, і примножувати Божі дарунки. 
Це ілюстрація про те, що в часи війни і великої міграції ми змушені покидати і втрачати свої домівки. Важливо зберегти самобутність українців. Також цю роботу можна розглядати, як угоду Бога і Церкви, Союз між ними і відповідальність в цьому так званому «шлюбі».

“Розстріляна плащаниця». Тетяна Скоромна

“Розстріляна плащаниця»

42х120 см
Дерево, метал, жовткова темпера
2025р 

Ця композиція – це дошка, що привезена з полігону, зі сходу України, рясно прострілена кулями. По периметру - ряд слів, що традиційно пишуть на плащаниці: «Благообразний Йосиф, знявшись Христа…» 
Ця робота є ототожненням свободи вибору. Свобода має ціну. Зображений Ісус і є ціною, або заставою викупу нашої свободи. Переживаючи сьогодення, ця плащаниця для мене є нагадуванням ціни нашої свободи для нашого народу, що ми її зараз платимо. 
В цій роботі стверджується смертю саме життя.

Illustration

«Драбина небесна»

114х40 см
Дерево, жовткова темпера, скло
2025р

Останні слова Ісуса (Івана 26-28) : «Утіштеся, вже Дух Святий, що його Отець пошле в Імʼя Моє та й навчить вас усього, і передає вам усе, що Я вам говорив. Зоставлю вам мир, мир свій, даю вам. Я даю вам не так, як дає світ. Сердце ваше, нехай не тривожиться і не лякається. Чули, що вам Я говорив, - відхожу і повернуся до вас.» Ці слова поєднують небо і землю, та стверджують шлях повернення Його, щоб справдився Божий задум. 
Цей диптих являє з собою дві площини, небо, на якому Ісус у Славі, одягнений в собливу одежу, (не мальований, а просто з білого левкасу), що символізує воскресле тіло. Друга частина диптиху – земля, на якій стоять апостоли, включаючи Матея, які стають свідками цього поєднання. 
Прозора драбина зі скла - між небом і землею,на якій стоять апостоли, - відображення їхніх внутрішніх очей з чистого серця. "Блажені чисті серцем, бо вони – Бога побачать." 
Ця сама невидима драбина була явлена у сні Якова, на місці Бетт-Ел. (Буття 28-17-21.) "І сказав Яків обітницю, говорячи, коли Бог буде зі мною і буде мене пильнувати на цій дорозі, якою ходитиму і дасть мені хліба їсти та одежу вдягнутися, то і я з миром вернусь до дому, до батька свого, то Господь буде мені Бог".

Відео-репортаж про виставку

Публікації про виставку

Illustration

У Львові Тетяна Скоромна презентувала унікальну "Угоду"

Еспресо.Захід

Illustration

Фотомиті з відкриття виставки Тетяни Скоромної

Олена Моляща

Фото-звіт

Дякую за фото Олена Моляща. Оригінали фото тут